Górska Liliana
7 lutego 2013
Liliana Górska jest absolwentką klasy śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Doskonaliła umiejętności wokalne biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in.: Helenę Łazarską, Wojciecha Drabowicza, Ruth Holton, Paula Esswooda (Wielka Brytania), Susan Moninger (USA), Tony Shekerdjeva-Novak (Bułgaria). Współpracowała z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku, z Zespołem Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis oraz licznymi orkiestrami kameralnymi. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in.: Wojciech Rajski, Jerzy Salwarowski, Andrzej Straszyński, Maja Metelska, Waldemar Górski, Marek Rocławski, Marcin Tomczak, Tadeusz Wicherek, Eugeniusz Kus, Ziemowit Łajming.
Dokonała wielu prawykonań, m.in.: gdańskiej prapremiery barokowej Then Svenska Messan Johanna Heimlicha Romana, Portretów lirycznych Juliusza Łuciuka – wersji z 2009 r. na mezzosopran (rękopis kompozytora dedykowany wykonawczyni), cykli wokalno-instrumentalnych Lucjana Marzewskiego: Rapsodii Kopernikowskiej, Trzech pieśni lirycznych i Canzony oraz cyklu wokalno-instrumentalnego Joanny Bruzdowicz From the Fever-World. Obszarem jej szczególnych zainteresowań jest kameralistyka wokalno-instrumentalna.
Od 2007 r. należy do Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu.
Od 2003 r. prowadzi klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu (Nagrody Dyrektora za szczególne osiągnięcia dydaktyczne) oraz Emisję Głosu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku.
W 2011 r. na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka (tytuł pracy: Problematyka wykonawcza w kameralistyce wokalno-instrumentalnej współczesnych polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku na przykładzie wybranych utworów na mezzosopran i zespół instrumentalny, promotor – prof. Agnieszka Monasterska- Akademia Muzyczna Kraków). Otrzymała kilka Nagród Rektora za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktyczno-artystycznej.
Dokonała nagrań CD m.in. Georga Philippa Telemanna, Johanna Theodora Roemhildta, Dymitra Szostakowicza (cykl pieśni Z żydowskiej poezji ludowej op. 79), Juliusza Łuciuka (Litania Polska).
Od roku 2012 wydała 4 fonograficzne premiery światowe (Wydawnictwo Muzyczne Acte Préalable):
- CD – Tadeusz Baird (Pieśni truwerów), Joanna Bruzdowicz (Rysunki z przystani), Zygmunt Krauze (Pantuny malajskie), Juliusz Łuciuk (Portrety liryczne) – (APO274, 2012-13)
- CD – Félix Fourdrain-Songs (APO323, 2013)- Promocja płyty w Bibliotece Polskiej w Paryżu
- CD -Joanna Bruzdowicz: cykl From the Fever-World na mezzosopran, kwartet smyczkowy i fortepian do poezji Jehanne Dubrow oraz cykl World– na głos i fortepian do poezji Czesława Miłosza, (APO329, 2014)
- CD –„Lella”-oratorio profane Joanny Bruzdowicz (APO367, 2016) – Rola tytułowa w prawykonaniu nowej wersji utworu na Międzynarodowym Festiwalu w Céret (Francja) pod batutą kompozytorki.
W 2015 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi.