Kwiecień 2010 Spotkanie literackie
7 kwietnia 2010
Rola kobiety w chrześcijaństwie i innych religiach określona jest przez tradycję i kulturę. Wpływ religii na tożsamość i społeczny status kobiety jest czynnikiem determinującym jej pozycję w świecie. Kobieta chrześcijańska w społeczeństwie ma narzuconą rolę służebną, podrzędną i uległą wobec Boga ,kapłana i mężczyzny.
KOBIETA I RELIGIA
Nakaz bezwzględnego posłuszeństwa mężowi jest zapisany zarówno w Starym jak i Nowym Testamencie. „Wszelka złość jest mała wobec złości kobiety. Lepsza jest bezbożność mężczyzny niż dobroczynność kobiety. Synod w Tyrnau 1611 z kole a Św. Klemens Aleksandryjski (ok. 150-ok. 215), filozof i teolog chrześcijański pisze „u kobiety sama świadomość jej istnienia powinna wywoływać wstyd ” … Jak jest naprawdę?
Dnia 29 kwietnia 2010, tradycyjnie w Dworze Oliwskim w Gdańsku odbyło się spotkanie literackie. Gościem specjalnym spotkania była zaproszona przez dr Magdalenę Sacha Pani Jolanta Warczyńska, żona ks.biskupa Diecezji Pomorsko-Wielkopolskiej Kościoła Ewangelicko Augsburskiego Michała Warczyńskiego. Pani Jolanta Warczyńska do wykładu przygotowała się profesjonalnie. Wprowadziła nas w zarys historii protestanzymu, reformacji Kościła XVI zainicjowanej przez Marcina Lutra, zasadach organizacyjnych Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w województwie pomorskim, roli kobiety – świeckich w strukturach Kościoła Ewangelickiego. Na koniec swojego wystąpienia Pani Warczyńska odpowiadała zainteresowanym na zadawane z sali pytania . Po przerwie uczestniczki spotkania płynnie przeszły do omawiania książki ” nocni wędrowcy” Wojciecha Jagielskiego Spotkanie literackie poprowadziła jak zwykle przygotowana Pani dr Monika Białek.
Gość Salonu Kulturalnego Kobiet:
Jolanta Warczyńska Parafia Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Sopocie
Spotkanie w Salonie Kulturalnym Kobiet
Dwór Oliwski, 28 kwietnia 2010
Temat: Kobieta i Religia
Biblia jest księgą, na której kartach zapisane są historie kobiet i mężczyzn, jednak przez długi czas postacie kobiece z nielicznymi wyjątkami nie były zauważane przez biblijnych komentatorów.
Antropologia i moralność chrześcijańska przez całe wieki szły torem myślenia, który podporządkowywał kobietę mężczyźnie, upatrywał w niej przyczynę upadku. Jeśli już pisano o kobiecie, to dywagowano na temat tego, czy ma duszę i czy podobnie jak mężczyzna została stworzona przez Boga. Jak już powiedziałam, widziano w niej istotę upadłą i grzeszną.
W interpretacji historii biblijnych kobiety występowały raczej w tle, nawet gdy były głównymi bohaterkami opowieści. Wynikało to głównie z pozycji społecznej kobiet oraz z faktu, że analizą tekstów biblijnych zajmowali się mężczyźni. Przyzwyczajeń narosłych przez wieki nie jest łatwo szybko zmienić, ale na pewno warto próbować.
Właściwie, jak gdyby nie pamięta się o tym, że w Biblii mamy dwa równoległe opisy powstania płci. W pierwszym opisie czytamy w I Księdze Mojżeszowej, wiersz 27: „I stworzył Bóg człowieka na obraz swój. Na obraz Boga stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich.” – Opis ten akcentuje równorzędność. Nie ma w nim mowy ojakiejkolwiek nadrzędności mężczyzny nad kobietą. Mężczyzna i kobieta równocześnie wychodzą z ręki Boga, z ręki Stwórcy.
Drugi opis zawarty jest w I Księdze Mojżeszowej, Rozdział 2, wiersze 18, 21-22. I właśnie w wersecie 22 czytamy: „A z żebra, które wyjął z człowieka, ukształtował Pan Bóg kobietę i przyprowadził ją do człowieka.”
Mężczyznom niemal automatycznie nasuwa się drugi z tych opisów. O pierwszym często jakby nie chcieli pamiętać. Tymczasem w swoim nauczaniu Jezus powołuje się na opis pierwszy. Przykładem jest cytat z ewangelii Mateusza (19, 4), gdy odpowiadając faryzeuszom na ich pytanie, Jezus przypomina im: „Czyż nie czytaliście, że Stwórca na początku stworzył mężczyznę i kobietę?” Jego odniesienie do kobiet świadczy raczej o róworzędności płci.
Łatwiej jednak pamięta się nauczanie apostoła Pawła, który wychodząc z drugiego z opisów I Księgi Mojżeszowej, idzie za tradycją czyniącą z kobiety narzędzie pokusy i akcentuje nadrzędność płci męskiej. – Jednak taki opis stworzenia wcale nie mówi o poddaniu kobiety mężczyźnie, bo taka interpretacja wynika z perspektywy późniejszych wydarzeń. Pierwszy opis jest wezwaniem do jedności i wzajemności. Mężczyzna i kobieta nawzajem się uzupełniają. Człowiek stworzony jest jako mężczyzna i kobieta.
Sytuacja zmienia się po upadku w grzech, kiedy zostają zerwane dotychczasowe relacje między kobietą i mężczyzną a Bogiem, a także pomiędzy nimi. Te zniszczone relacje odtworzył sam Chrystus poprzez akt poświęcenia siebie ludziom i właśnie to wydarzenie ma fundamentalne znaczenie dla spojrzenia na kobietę i mężczyznę: „Nie masz Żyda, ani Greka, nie masz niewolnika, ani wolnego, nie masz mężczyzny, ani kobiety, albowiem wszyscy jedno jesteśmy w Chrystusie.” (Gal. 3. 28)